• Doprava zdarma nad 99 €!
Infolinka: +421 904 825 999

Zdravá strava

Zdravá strava

Naše stravovacie návyky nám predurčujú, ako sa budeme cítiť a ako bude náš mozog fungovať. Ak si dáme na raňajky lekvárové šišky, budeme sa cítiť značne letargický a unavený. Ale ak si namiesto nezdravých šišiek dáme napríklad lesné ovocie s obilninami a orechmi, budeme sa cítiť sviežo a energicky.

Voda je pre nás veľmi dôležitá
Zastúpenie vody v našom tele je približne 70%. U embrya či novorodenca hovoríme o vyššom čísle, no u seniora o menšom čísle. V každom veku je však veľmi dôležité piť dostatok tekutín pre správny chod organizmu. 80% mozgu tvorí voda. Podľa vedcov aj malá dehydratácia spôsobí sekréciu stresových hormónov. Predĺžená dehydratácia môže mozog poškodiť. Preto je príjem tekutín v dostatočnom množstve tak dôležitý. To, koľko vody by mal človek vypiť sa nedá presne určiť, no mnohé zdroje uvádzajú priemer 2 litre. Vodu treba piť po dávkach, nie naraz. Hovorí sa, že treba piť, aj keď nepociťujeme smäd. Ak ho už pocítime, je vraj „neskoro“. Už vtedy si telo pýta to, čo mu chýba. V prípade horúčav sa priemerný denný príjem vody prirodzene zvyšuje. Keď sa treba rozhodnúť medzi čistou vodou alebo sladenými nápojmi, je lepšie si vybrať čistú vodu. Mnohé sladené nápoje obsahujú sladidlá a umelé farbivá, ktoré sú pre naše telo nežiadúce. Ak si však potrebujeme vodu dochutiť, volíme radšej prirodzené ochucovadlá ako citrón, pomaranč, grep a pod.

Správne vyvážená strava
Čo je 'správne vyvážená strava'? To závisí od nášho cieľa. Internet je plný rôznych diét a diétnych programov navrhnutých tak, aby vyhovovali všetkým našim cieľom. Hlavným rozdielom medzi týmito diétnymi programami je počet kalórií a pomer makroživín. Bodybuilderi konzumujú takmer rovnaké jedlo denne, bez ohľadu na to, aký je ich cieľ či program. Jednoducho kombinujú pomer bielkovín, sacharidov a tukov a sledujú kalorický príjem.

Vždy je dôležité, aby sa cítil človek dobre. Napriek odporúčaniam by sme sa mali stravovať tak, aby sme sa cítili zdraví. Ak chceme spraviť radikálnu zmenu v stravovacích návykoch, je lepšie sa o tom poradiť najprv s lekárom.