• Doprava zdarma nad 99 €!
Infolinka: +421 904 825 999

Proteíny

Proteíny

Mnoho športovcov sa domnieva, že proteíny sú najdôležitejšie pre úspech v športe. Je ťažké stretnúť športovcov v silových športoch, ktorí sa zdržujú používania nejakej formy proteínového doplnku a istá väčšina tých, ktorí užívajú doplnky, sú presvedčení o tom, že ich úspech, aspoň čiastočne, možno pripísať dodatočnému príjmu bielkovín. V skutočnosti však väčšina športovcov užíva príliš veľa bielkovín, no zároveň znižuje zaradenie iných základných živín do jedálnička, ktoré sú rozhodujúce pre dosiahnutie úspechu v športe. Jednoducho povedané, konzumáciou veľkého množstva živín jedného druhu vás núti priniesť menej niečoho iného, čo môže byť zároveň rovnako dôležité.

Športovci, ktorí zvyčajne potrebujú viac bielkovín (ako percentuálny podiel celkového príjmu energie) často prijímajú malé množstvo bielkovín. Súťažiaci v aeróbnych vytrvalostných športoch, ktorí vyzerajú štíhle a menej svalnatí, majú v skutočnosti takmer rovnakú požiadavku na vysoký obsah bielkovín v strave (na jednotku hmotnosti) ako profesionálni športovci v športových aktivitách. Na rozdiel od toho športovci v silových športoch zvyčajne konzumujú oveľa väčšie množstvo bielkovín, ako potrebujú. Taktiež veľa z nich konzumuje bielkovinové prášky alebo doplnky aminokyselín, aby ďalej zvyšovali príjem bielkovín.

Na otázku „Koľko proteínov treba prijímať?“ neexistuje jednoduchá a priama odpoveď. Zdroje sa rozchádzajú a uvádzajú rôzne hodnoty - od 0,8g až po 3g na kilogram ľudskej hmotnosti. Príjem by však nemal byť riadený podľa nejakých presných čísiel, ale mal by vychádzať z individuálnych potrieb jednotlivca. Taktiež je dôležité podotknúť, že aj tu platí pravidlo: „Všetkého veľa škodí!“. Vhodná dávka sa dá určiť podľa toho, ako veľmi ste aktívny a aj podľa toho, aký druh diéty volíte.

Pre optimálny rast svalov je potrebné mať bielkovín dostatok, nie je však potrebný ich nadbytok. Nezabudnite myslieť aj na príjem sacharidov, ktoré vám dodajú energiu na cvičenie.