• Doprava zdarma nad 99 €!
Infolinka: +421 904 825 999

Proteínová diéta

Proteínová diéta

Proteínová diéta, ako naznačuje jej názov, je založená na potravinách bohatých na bielkoviny a na zníženom príjme sacharidov. Chlieb, cestoviny, zemiaky, vyprážané jedlá, čokoláda, zmrzlina a sladkosti sú zakázané. Koncept tejto diéty spočíva v tom, že sa prijíma veľké množstvo kvalitných bielkovín. Príjem sacharidov je naozaj minimálny. Zvýšeným príjmom bielkovín a značným zníženým príjmom sacharidov dochádza k zabráneniu spaľovania svalovej hmoty a k zvyšovaniu spálenia tukov. Vysoko bielkovinová strava má však aj negatívne stránky, pretože výrazným zvýšením jednej zložky v strave sa potlačia iné látky, ktoré sú pre telo rovnako podstatné. Preto je potrebné aj v tomto smere zvoliť zlatý stred.

Diéta s proteínmi a zeleninou pre zdravie
Strava s bielkovinami a zeleninou má nepochybne veľa prínosov pre zdravie. Jedným z dôležitých prínosov je aj zníženie hladiny zlého cholesterolu, ktorý je zvyčajne spojený s obezitou. Vysoko bielkovinová strava patrí medzi obľúbené, pretože proteíny poskytujú pocit plnosti a spokojnosti. Trávenie proteínu trvá dlhšie ako trávenie sacharidov a tukov a udržiava nás teda dlhšie nasýtenými. To znižuje potrebu častého príjmu potravy.

Proteíny v potravinách sú pre nás dôležité
Proteíny sú dôležité živiny, pretože obsahujú esenciálne a neesenciálne aminokyseliny, ktoré dodávajú telu energiu. Práve tieto sú dôležité pre konštrukciu a obnovu svalov a funkciu vnútorných orgánov. Okrem toho urýchľujú regeneráciu vlasov, pokožky a nechtov. Pomáhajú bojovať proti infekciám, pretože posilňujú imunitný systém.

Aká je denná odporúčaná dávka bielkovín?
Odporúčaná denná dávka bielkovín je podľa zdrojov rôzna – od 0,8g až po 3g na kilogram telesnej hmotnosti dospelých. Starší a fyzicky aktívni ľudia potrebujú oveľa viac. Proteíny môžu mať živočíšny alebo rastlinný pôvod. Bielkoviny živočíšneho pôvodu nachádzame v mäse, rybách, vajciach, mlieku a syre a rastlinné bielkoviny sa nachádzajú napríklad v sóji a strukovinách. Pre zdravú výživu odporúča proteínová strava rovnomerné podávanie oboch typov bielkovinových potravín. Veľké množstvo živočíšnych proteínov môže negatívne ovplyvniť zdravie. Najčastejšími komplikáciami sú ochorenia srdca, mŕtvica, osteoporóza, zvýšený LDL cholesterol. Aj rastlinné proteíny (aj keď sú oveľa zdravšie a pre telo ľahšie vstrebateľné) môžu spôsobiť rôzne zdravotné problémy (ak je ich príjem prehnaný).

Pri proteínovej diéte je zvýšený príjem bielkovín a mnohí ľudia sú kvôli schudnutiu schopní zájsť až do extrémov. Nakoľko mnohí ľudia pociťujú kvôli vysokému príjmu proteínov zápchu, je potrebné konzumovať aj zeleninu a dostatok vlákniny. Niektoré štúdie varovali, že nadmerné množstvo bielkovín môže preťažiť obličky a pečeň. V súčasnosti však neexistujú žiadne vedecké dôkazy o tejto téme. V každom prípade, skôr ako sa rozhodnete pre proteínovú diétu, poraďte sa so svojím lekárom.