• Doprava zdarma nad 99 €!
Infolinka: +421 904 825 999

Čo sú to proteíny a v čom ich je najviac?

Čo sú to proteíny a v čom ich je najviac?

Proteíny, teda bielkoviny, sú stavebnými kameňmi potrebnými pre rast a regeneráciu všetkých živých buniek. Viac ako 50% každej bunky tvoria proteíny, ktoré sú zodpovedné za vývoj svalov, kostí a tkaniva. Navyše obsahujú esenciálne a neesenciálne aminokyseliny. Názory o tom, koľko by sme mali denne prijať bielkovín sa rozchádzajú – od 0,8g až po 3g na kilogram telesnej hmotnosti.

Proteíny v strave
Rozlišujeme dva druhy bielkovín – proteíny živočíšneho pôvodu a proteíny rastlinného pôvodu. Proteíny živočíšneho pôvodu (napr. mäso, mliečne výrobky, vajcia) sú podľa mnohých názorov komplexnejšie, no ťažšie pre naše telo vstrebateľné než rastlinné.

Najbohatším a najzdravším zdrojom bielkovín sú chudé mäsá (hydina, hovädzie mäso) a ryby, z rastlinného pôvodu je to zelenina, ovocie, strukoviny či orechy. Na rozdiel od hydiny a rýb, v ktorých podiel tuku je nízky, obsahuje červené mäso viac tuku, takže sa neodporúča v každodennej strave. Príkladom proteínov rastlinného pôvodu je hrášok, šošovica, fazuľa, obilniny, tekvica, konopné semeno, kokos, sójové výrobky,...

Keď sú do tela vložené potraviny obsahujúce proteíny, tráviace šťavy sa vylučujú do žalúdka. Šťavy rozkladajú proteíny v potravinách na aminokyseliny, ktoré spájajú, a ďalej produkujú potrebné bielkoviny pre telo. To vytvára svaly, orgány, vlasy, pokožku a úspešne reguluje imunitný systém.

Rastlinné bielkoviny majú nízky obsah tuku a vysoký obsah vlákniny, vitamínov, minerálov a fytochemikálií, ktoré ovplyvňujú zdravie a prevenciu chorôb. Výhoda rastlinných bielkovín v porovnaní so živočíšnymi je viac ako zrejmá – predovšetkým sú proteíny rastlinného pôvodu ľahšie vstrebateľné.

Konopný proteín
Konope je rastlina, ktorá sa používa ako liek - znižuje bolesť, zlepšuje funkciu mozgu a chráni imunitný systém. Konopné semeno je bohaté na fytonutrienty, najmä esenciálne aminokyseliny, ktoré telo nemôže produkovať. Konopný proteín obsahuje všetkých 20 aminokyselín, vrátane 10 základných. Obsahuje tiež vitamíny, ktoré uspokojujú všetky potreby ľudského organizmu. Konopný proteín pomáha udržiavať stabilnú hladinu cukru v krvi a reguluje trávenie. Je považovaný za vysoko kvalitný proteín dnešnej doby.

Kokosový proteín sa ľahko vstrebáva a urýchľuje metabolizmus
Prospešné účinky kokosového proteínu sú vysoké, pretože je bohatý na omega-mastné kyseliny a vlákninu, neobsahuje cholesterol či lepok. Zlepšuje trávenie, absorbuje živiny a urýchľuje metabolizmus. Tento proteín sa ľahko vstrebáva, zvyšuje energiu a pôsobí antibakteriálne. Ako všetky čisté rastlinné proteíny, aj kokosový je vhodný pre vegetariánov, ba aj vegánov.

Tekvicový proteín je bohatý na skupiny vitamínov C a B
Tekvicové semená majú o 20% vyššiu nutričnú hodnotu ako tekvica. Tekvicový proteín je bohatý na fosfor, vápnik, zinok, vitamíny skupín C a B, ako aj vitamín K. Obsahuje 60% bielkovín, 20 aminokyselín a omega 3, 6, 9 mastných kyselín. Práškový proteín zo semien tekvice je výživový doplnok, ktorý neobsahuje cukry ani umelé sladidlá, farbivá či iné prísady. Pre telo je ľahko stráviteľný.

V súčasnosti je príjem bielkovín zvýšený a preto treba byť obozretný aj v tomto smere. Správna výživa neznamená len zavedenie vysoko kvalitných a vhodných dávok bielkovín, ale aj zaradenie správneho množstva vitamínov, minerálov a sacharidov.